Home » Artikel
auto garage vrouwen

Waarom is de autobranche een mannenwereld?

Seksegelijkheid is vandaag de dag nog steeds een actueel thema in Nederland. Een korte blik op de man-vrouwverhouding bij de topposities leert ons dat gelijkheid op bepaalde terreinen nog allesbehalve bereikt is. Als oorzaak voor dit fenomeen verwijzen sociologen geregeld naar de heersende sociale normen over hoe mannen en vrouwen zich zouden horen te gedragen. Maar deze mechanismes zijn niet alleen aan de top van het bedrijfsleven aan het werk. Ook in bepaalde andere beroepsgroepen weten vrouwen slechts moeizaam binnen te komen, bijvoorbeeld de auto-industrie.

Sociale normen beïnvloeden keuzes

Uit onderzoek van de universiteit Utrecht is gebleken dat zowel mannen als vrouwen in Nederland een stuk minder vrij zijn in hoe ze hun leven inrichten dan vaak wordt aangenomen. In de praktijk beïnvloedden de heersende sociale normen op subtiele wijze hoe mannen en vrouwen hun werk gezin en relatie inrichten. Zo heerst bijvoorbeeld de verwachting dat de man binnen heteroseksuele stellen ‘succesvoller’ is (meer werkt, meer verdient en meer aanzien heeft) dan de vrouw. Koppels waarin deze rollen zijn omgedraaid, worden in het algemeen negatief beoordeeld. 

Schuldgevoel bij vrouwen met fulltime baan

Ook dicteren de heersende normen dat de vrouw in een gezin zich focust het opvoedden van de kinderen. Moeders die geen prioriteit geven aan hun gezin voelen zich hier vaak schuldig over en zijn daarom eerder geneigd om parttime te gaan werken. Aangezien het bereiken van topposities vaak het grootste deel van je tijd vergt, wordt op deze manier een extra horde voor vrouw opgeworpen. Dit zou niet zozeer als een gebrek aan motivatie moeten worden beschouwd, maar eerder als een gevolg van de heersende normen.

Mannen in de meerderheid in de autobranche

Naast de topfuncties, zijn deze mechanismes ook nog in andere beroepsgroepen aan hert werk. Een voorbeeld hiervan is de autobranche. Iedereen die wel eens zijn/haar auto voor een APK-keuring naar de garage heeft gebracht, weet dat deze sector door mannen wordt gedomineerd. Dit geldt niet alleen voor de garagehouders en de monteurs, maar bijvoorbeeld ook voor de autoverkoop. Slechts 15% van de werknemers in de automarkt is vrouw. Het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn gaat veranderen: op de businessschool voor de autohandel IVA is bijvoorbeeld maar 1 op de 20 studenten van de vrouwelijke sekse. 

Mannen- en vrouwenbanen

Waar komt deze scheve verhouding precies vandaan. Verassend genoeg (of misschien juist niet) zijn hier enkele van dezelfde mechanismes aan het werk als bij topfuncties. Zo is 82% van alle banen in de auto- en truckersbranche voltijds, waar vrouwen dus minder snel geneigd zijn om op te solliciteren. Maar daarnaast spelen ook de vooroordelen over de branche een rol. De autowereld wordt over het algemeen als een mannenwereld gezien. Een vrouw die bijvoorbeeld een reclame voor bandentassen met de neutrale slogan ‘Koop bij Besteonderdelen.nl’ ziet staan, zal hier toch minder snel op reageren dan een man. 

Bronnen: